Limburg Wine
Vipava wijn reis 2022

De laatste jaren lag Slovenië en in het bijzonder Vipava al lang op mijn netvlies. De wijn en de natuur trok me in het bijzonder. Enkele jaren terug nam ik deel aan een Orange Wine proeverij bij restaurant Pollevie in Den Bosch, waar ook enkele wijnmakers uit de Brda en Vipava regio waren. Zij presenteerden prachtige orange en biodynamische wijnen. Een manier van wijn maken die veel wordt toegepast in deze Sloveens grensregio, grenzend aan Italië rondom Gorizia. Dit zijn we zelf gaan ontdekken.

Vipava Ultratrail

Bij Limburg Wine kan het sportief aspect vaak niet ontbreken en zo kwamen we uit bij de Vipava Ultratrail, waarbij er ook kortere afstanden zijn met enige focus op wijn. De organisatie is echter vooral gericht op trailrunning en ultra afstanden als 170 en 100km. De kortste loopafstanden waren interessant voor ons, 13 en 30km. Er was ook een Wine en Hike van 8km. Hike verraadt het al, je wandelt langs wijngaarden en onderweg word je verwend met lokale hapjes en wijn. Dit was prima en leuk opgezet, net als het gehele programma van dit evenement. Kortom, een erg leuke trailrun om mee te maken.

Burja

Wij waren met 4 personen naar Slovenië vertrokken en op mijzelf na, liepen we allemaal een combinatie van de Hike & Wine en de 13km. Zelf ging ik de uitdaging aan om de 30km trailrun te lopen. Een flinke uitdaging van 13km klimmen en 17km dalen. Prachtige omgeving om te lopen en prima georganiseerd. Wat vooral opviel bij het naderen van de top, was de Burja wind. Een typische wind in de Vipava vallei die extreme snelheden kan halen. Dat deze berucht is, zie je ook terug op de daken van oudere huizen, waar ze op de pannen dikke stenen hebben gelegd. Dit om ervoor te zorgen dat de pannen niet weggeblazen worden.

De Burja wind is echter ook van levensbelang voor de wijnen in Vipava, aangezien hier ook de nodige neerslag kan vallen. Door de wind worden de wijnstokken snel droog geblazen, waarmee schimmel in de trossen wordt voorkomen.

Burja wijn

Tot zover het sportieve gedeelte van de Vipava Ultratrail, want we waren er ook om de lokale wijn te ontdekken.

Stokelj wijnproeverij

Even enkele dagen terug in de tijd. We kwamen op donderdagavond aan in Vipava en zochten voor een leuke eetgelegenheid. We kwamen terecht bij Wine & Bistro Faladur, een achteraf gelegen wijnbar / restaurant van een sloveens koppel. Voornamelijk lokale keuken en een ideale manier om lokale smaken in combinatie met bijpassende wijnen te proeven. De sommelier liet ons bijzondere wijnen proeven, waaronder een mousserende wijn van Stokelj. Dit zette ons op pad om dit wijnhuis te gaan ontdekken.

Dit zou een dag later gaan gebeuren. Het plan was al tourend langs enkele wijnhuizen te trekken en het eerste doel was Stoklj en kijken of een proeverij mogelijk was. We reden naar Planina, een klein gehucht in de heuvels met zicht op Ajdovscina en de Vipava vallei. We werden hartelijk ontvangen door de eigenaresse. Het wijnhuis wordt door haar en haar man gerund en ook hun kinderen werken hard mee in het bedrijf. De dochter was al een keer wijnkoninging van de regio. We hadden geluk dat de eigenaresse er is, normaal kun je beter even bellen voor een afspraak, maar wij hadden goed gegokt. We brachten eerst een bezoek aan enkele van hun wijngaarden en de wijnkelder. Hierna nam ze ons mee naar het proeflokaal aan de overkant en kregen we eerst 2 verschillende mousserende wijnen te proeven.

Pinela Brut en Brut Nature

Pinela is een van de lokale druiven in de Vipava vallei, samen met Zelen echt nergens anders te vinden. Pinela heeft een meer uitgesproken smaak, zeker in een stille wijn, maar het is ook ideaal om een prachtige mousserende wijn te maken. Deze worden gemaakt op de methode traditionelle, dus een 2e vergisting op fles, zoals in het Champagne gebied. Eerst proefden we een Brut nature, dus een bubbel met zero dosage (geen toevoeging van liquor de dosage) en hierna een Brut met 4 gram dosage. Beiden super mooi gemaakte wijnen.

De Pinela proefden we vervolgens ook als stille wijn en wat een prettige wijnen komen voort uit deze druif. In Vipava is ook de Malvazija veel aangeplant. Helaas konden we deze niet proeven, omdat deze niet meer voorradig was, maar er werden nog meer mooie wijnen op tafel gezet en een mooie plank met lokale tapas maakte het helemaal af. Erg gaaf om mee te maken. Uiteindelijk vloog de tijd om en zijn we niet meer naar andere wijnmakers gegaan, maar de achterbak lag toch al vol met volle wijndozen.

Wine Train

Nee geen typefout, geen Trail maar Train. Toen we ons oriënteerden op de Vipava Ultratrail, zagen we enkele mooie activiteiten, gepresenteerd op hun website en een daarvan was de Wine Train. Dit wilden we absoluut niet missen. Een gouden kans om met de trein door de Vallei te rijden en wederom lokale smaken te ervaren. Een dag na de Trailrun gingen we al vroeg op weg naar Nova Goricia aan de grens met Italië.

Wat volgde was een opeenvolging van geweldige momenten. We zaten in een trein met voornamelijk Slovenen en in eerste instantie werden we veel bij de hand genomen door de super organisatie van WineStronauts. Zij vertaalden alles vanuit het Sloveens naar het Engels, zodat we alles meekregen. WineStronauts is een groep enthousiaste jongeren uit Vipava die bezig zijn om de regio meer op de kaart te zetten. Slovenië is meer als alleen het meer van Bled, Ljubljana of de grotten van Postonja en dat doen ze met meerdere wijn activiteiten, waaronder deze Wine Train.

Vroeg aan de wijn

Het is 10u als we bij het betreden van de trein een troebele sprankelende wijn, een Pet Nat, te proeven krijgen. Een heerlijk begin van de ochtend!! Over wijn wordt door de wijnmaker Zorz (spreek uit Georges, deze naam stamt uit de tijd van Napoleon en Fransen zich hebben gevestigd in deze regio) uitleg gegeven en de mannen van WineStronauts vertalen alles kundig en met passie. Bij de wijn krijgen we ook lekkere hapjes te proeven.

10uur de 1e wijn op de trein

Ajdovscina

We houden voor het eerst halt met de trein in Ajdovscina, waar we een wandeling maken door de oudere kern. Deze stad is vroeger ommuurd geweest ten tijde van de Romeinen en daar zijn nog delen van zichtbaar, waaronder ook de thermale baden. Onderweg mogen we een orange wine proeven van Zorz, gemaakt van Pinot Gris (Sivi Pinot). We ontwaren ook nog enkele mooie fresco’s en gaan rustig terug naar de trein. We gaan op weg naar het plaatsje Dornberk, waar we worden ontvangen door iemand van het wijn consortium.

Basa wine

Bij deze lokale wijnmaker nemen we plaats in het gezellige proeflokaal met haardvuur. Onder andere de burgemeester spreekt ons toe, maar ook het plaatselijke mannenkoor zingt voor ons, wat een geweldige ontvangst. Ondertussen vloeit de wijn rijkelijk, waaronder Malvazija, maar ook klassieke druiven als Chardonnay worden geproefd. Lokale gerechten, zoals een soep met zuurkool en bonen en een bolletje deeg met vlees in de kern gaan perfect hierbij.

Na deze introductie worden we naar de achterzijde geleidt met een prachtige binnenplaats en uitzicht over de wijnvelden. Daar hebben zich meerdere wijnboeren verzameld om hun wijnen te laten proeven en we hebben de mogelijkheid deze ook te kopen. Uiteindelijk ontkom je er niet aan om deze heerlijke smaken te negeren en niets te kopen. Na afloop op het station van Nova Goricia kunnen we ook nog wijnen kopen van Zorz en hiervan nemen we nog de heerlijke orange wine mee.

De sfeer tijdens de Wine Train neemt vanzelfsprekend toe en we hebben veel contact met de Slovenen, wat sowieso tijdens ons verblijf indruk maakt op ons. Fijne, vriendelijke mensen en zeer gastvrij. De Wine Train is een absoluut hoogtepunt van onze wijnreis naar Vipava. Wil je de lokale eet-en drinkcultuur leren kennen, dan is dit een geweldige manier om dit te beleven. De trein reed echter nu pas voor het eerst en rijdt in het het wijnseizoen 1 keer per maand. Ze haken hierbij ook graag aan bij bestaande evenementen zoals de Vipava ultratrail om deelnemers op de trein te krijgen. Dit heeft echter nog wel wat werk nodig, want wij, de Nederlanders, waren de enigen die via de website van de trailrun de weg vonden naar de wine train.

geweldig wijngebied en een top reis met super gave momenten!

Vipava

Terugkijkend op de Vipava wijnreis is de conclusie simpel, geweldig wijngebied en een top reis met super gave momenten!

Toch zijn er mensen nodig als WineStronauts om het wijn, maar ook reguliere tourisme op een hoger niveau te krijgen. Ze hebben alles om dit te verwezenlijken, maar ga niet op zoek naar hotels, want die vind je alleen in Ajdovscina en verder zul je eerder appartementen vinden. Wij verbleven in de bergen in een appartement, wat in perfekte staat verkeerde en alles was snel te bereiken met de auto.

Een mooi voorbeeld van het verschil in tourisme was zichtbaar in Nova Goricia. Daar was het zoeken naar een leuk terras, terwijl enkele kilometers verderop in Gorizia (Italië) het bruiste in de stad.

Kortom, we zijn nog niet klaar in Vipava.

Wil je meer informatie over wijnreizen van Limburg Wine neem contact met me op. We kunnen ook wijnreizen samenstellen op verzoek.